gazdaság

Rendszerváltás '30 — Szocializmusból kapitalizmusba

1027 Budapest, Margit körút 48., I. emelet
Vendégek
  • Csillag István egykori gazdasági miniszter
  • Mihályi Péter, az egykori ÁPV Rt ügyvezető igazgatója
Házigazda
  • Koncz Imre

Most az a szokás, hogy hamisítják a múltat…
én ott voltam, és jó a memóriám
Úgy volt, ahogy volt
(Bródy János)

Hogyan lettünk elsőkből utolsók?

A Nemzeti Kerekasztal tárgyalásokon a gazdasági átalakulás kérdése nem került napirendre. Vajon miért? Az evidens volt, hogy a szocializmust nem lehet tovább folytatni, de vajon abban is közmegegyezés volt, hogy mi legyen helyette? A harmadikutas elképzelések vágyálmok szintjén voltak, de a privatizáció végrehajtásában sem volt játéktér? A 90-es évek elejének életszínvonal-csökkenése meghaladta a húszas évek gazdasági válságáét, a lakosság mégis szótlanul tűrte a gyors felemelkedés reményében. Van kiút! – hirdette az SZDSZ. Miért maradt el mégis a várva várt felzárkózás a nyugat világához? Volt-e egy döntő hiba, vagy sok kis ad hoc döntés vezetett a leszakadáshoz? Mi a vendégeink véleménye Orbánék reprivatizálási gyakorlatáról? Van-e esély gazdaságunk újbóli felzárkóztatására, s mennyire lennének fájdalmasak az ehhez szükséges lépések? Kíváncsian várjuk vendégeink válaszait kérdéseinkre, hiszen ők nemcsak kiváló közgazdászok, de egykor maguk is alakítói voltak a gazdaságunknak.

Hová jutottunk?

1027 Budapest, Margit körút 48., I. emelet
Vendégek
  • Csillag István egykori miniszter, egyetemi docens
Házigazda
  • Kocsis Györgyi újságíró, a Magyarországi Európa Társaság alelnöke

Az elmúltnyolcév gazdaságpolitikája

Volt a rendszerváltás előtt egy vicc arról, hogy a kapitalizmus a szakadék szélén van… s onnan néz le a szocializmusra. Manapság Orbán a Nyugatról állítja, hogy a bukás szélén áll, de jogosan merül fel a kérdés, hogy hol vagyunk mi az EU vezető hatalmaihoz képest? Mit hozott az országnak az unortodox gazdaságpolitika? Hová vezetett a matolcsizmus? Segítenek-e rajtunk az EU felzárkózásra adott milliárdjai? Valóban csökkent-e az államadósság, és a munkanélküliség, vagy csak a számokkal való variálás kelti ezt a látszatot? Mi lesz itt, ha nem változik a kormány?

Nemzeti korrupció

1027 Budapest, Margit körút 48., I. emelet
Vendégek
  • Magyar Bálint szociológus
  • Martin József Péter (ügyvezető igazgató, Transparency International Magyarország)
  • Szakonyi Péter újságíró (Napi.hu), a 100 leggazdagabb magyar kiadvány szerkesztője
Házigazda
  • Ónódy-Molnár Dóra újságíró (168 óra)

Milyen a korrupció, ha magyar?

A Transparency International friss jelentése szerint Magyarország egyre lejjebb zuhan a világ korrupciós rangsorában. Különösen szembeötlő a hanyatlás az Európai Unió országaival összevetve, hiszen ma már az ezredforduló után csatlakozott posztkommunista országok közül csak Bulgáriában rosszabb a korrupciós helyzet, mint nálunk. Ugyanakkor nehezen tudjuk elképzelni a pillanatot, amikor mondjuk az őrületes sebességgel gyarapodó Mészáros Lőrinc éppen megken egy közbeszerzési döntéshozót, vagy Andy Vajnáéknál vagyonelszámoltatást tart az adóhatóság, esetleg a Tiborcz-családot megszállja az adókommandó. de Garancsi sem köt tanácsadói szerződést a miniszterelnökkel. Mint ahogy az sem napi tapasztalat, hogy csak baksis ellenében lehetne ügyeket intézni. Egyszóval van is korrupció Magyarországon, de – Horn Gyula legendás mondását aktualizálva – „ami itt van, az nem korrupció”, legalábbis a korábban megszokott értelemben. Itt nemcsak az első százmillió volt piszkos pénz (a pártvagyon lenyúlása, lásd székházügy). De akkor mi az, ami van? Leírható-e a magyarországi korrupció a korrupciókutatás bevett, máshol szokásos eszközeivel, vagy másféle megközelítés vezet inkább eredményre? Van-e a vagyonosodásnak tipikus magyar útja? Ezekről a kérdésekről beszélget a szociológus, a korrupciókutató és a szakújságíró.

(Fotó: mno.hu)

A devizahitelesek megsegítését célzó törvény minapi elfogadásával Magyarország az 1989-es rendszerváltás óta másodszor hozott katasztrofálisan rossz döntést az igazságosság nevében.  Az első ilyen döntés a kárpótlás volt. A párhuzam nem pusztán szóhasználat kérdése, de tény, hogy a törvény elfogadása előtt egy neves pénzügyi szakember az állami televízióban szó szerint ezt mondta: „ha a rosszhiszeműség bebizonyosodik, jár a kárpótlás” és a törvény elfogadása után ugyancsak használta a kárpótlás kifejezést Varga Mihály miniszter is. A hasonlóság gyökerei sokkal mélyebben vannak.

Nemzeti békekölcsön

Csillag István–Magyar Bálint

Orbán Viktor 2014. március 19-én, a Magyar Gazdasági Kamara „Évnyitó” c. rendezvényén hirdette meg az új szerkezetű gazdaság kialakításának tíz pontban összefoglalt programját. Első pontként az új szerkezetű gazdaság eléréséhez az államadósság minél nagyobb arányú hazai finanszírozását tűzte ki célul: „A magyar államadósság finanszírozása üzleti kérdés. Ha megéri a Templetonnak, hogy magyar állampapírokat tartson, akkor Kovács Józsefnek miért ne érné meg, ha van pénze? Indokolt az államadósságunkat jelentős részben forintban finanszírozni és hazai megtakarításokból. Ezért minden más megtakarítási forma fölé próbálunk ígérni, például az új állampapír-sorozattal.”

A hazai közgazdászok közül nem kevesen támogatják ezt a célkitűzést, hiszen valóban igazolhatják makrogazdasági és pénzügyi érvek, hogy biztonságosabb az adósság finanszírozása, ha árfolyamkockázat, illetve a nemzetközi pénzpiacok befagyásának kockázata nem fenyegeti az államadósság folyamatos megújíthatóságát. Bár az államadósság aránya eléri, illetve meghaladja a GDP 100 százalékát, Olaszország vagy Belgium pénzügyi rendszere, államháztartása mégsincs állandó nyomás alatt. Ennek az oka, hogy az ottani hazai háztartások megtakarítása teljes egészében képes az államadósságot megtestesítő kötvényeket és kincstárjegyeket megvásárolni. Ha szükséges, ezt követően sajátos pénzügyi technikákkal kerülhet sor azok lerablására.

Gondolatok az Orbán-rendszer gazdasági hatásairól

Értelmezési nehézségek

Ideje, hogy az országgyűlési választásokhoz közeledve mérleget készítsünk az orbáni gazdaságpolitikáról és a 2010 óta Magyarországon bekövetkezett gazdasági változásokról.

A Magyarországon működő vállalkozások (szerencsére) ezer szállal kapcsolódnak Európához és a világhoz, a bezárkózó, önellátásra törekvő, a világtól elszigetelődő szocialista berendezkedés (ennek Ceaușescu független, államadósságot felszámoló, önellátó gazdasága volt a szélsőséges példája) szétesése óta. A vállalkozók, a háztartások, a munkavállalók –az Unió tagországaként ez a szabadság nem vehető el tőlük – bármikor a számukra szabadabb világot választhatják, ha az adózási és működési feltételek, a hitel ára és felvételének módja, a létfeltételek az állami gazdaságpolitika akarnoksága miatt elviselhetetlenekké válnak, ezért az orbáni gazdasági akarnokság is csak jelentős erőfeszítésekkel és gazdaságon kívüli kényszerek erőszakosságával ér el odáig, ami a megszokott: az államhatárokig.

Deficit

1027 Budapest, Margit körút 48., I. emelet
Vendégek
  • Csillag István egyetemi docens, volt gazdasági miniszter
  • Tamás Pál szociológus, a Corvinus Egyetem kutatóprofesszora

Ezen a beszélgetésen a hiányokról lesz szó. Csillag István most megjelent könyve az államháztartási deficit okait kutatja. Miért van az, hogy a magyar választót nem érdekli, hogy az igérgető pártok honnan teremtik elő a forrásokat a jóléti kiadásokhoz, csak tőle ne vegyenek el többet, mint azelőtt. Már a szocializmusban is ez volt a helyzet, és ez mit sem változott az elmúlt huszonnégy év során. Mi hiányzik belőlünk, ami a környező országok lakosságában megvan? Miért csak nálunk ilyen magas tartósan a deficit? Miért költünk többet a lehetőségeinknél?

A helyszínen kedvezményes áron megvásárolható Csillag István Deficit című, most megjelent könyve.

Útravaló

1027 Budapest, Margit körút 48., I. emelet
Vendégek
  • Felcsuti Péter
  • Molnár György
  • Bauer Tamás
Házigazda
  • Mihancsik Zsófia

Milyen elvek és értékek alapozzák meg a kormányváltást?

Három közgazdász – Felcsuti Péter, Molnár György és Simonovits András –, írt egy cikket, amelyben elmondják, szerintük mi a jó kormányzás társadalmi alapfeltétele. Cikkükben szó van a bizalomhiány eloszlatásáról, az állam és a piac helyes viszonyáról, az igazságosság és az egyenlőség megkülönböztetéséről. Azt mondják: „az ellenzéki oldal súlyos versenyhátránya és egyébként intellektuális deficitje, hogy alapvetően racionális érvekkel operál, – ha viszont megkísérel ebből kilépni, akkor egyetlen eszközét a jobboldali populáris demagógia túllicitálásában látja. Ez zsákutca az ellenzéknek is, a társadalomnak is. A jó kormányzásra és a helyes szakpolitikai intézkedésekre építő ellenzéki programban helyet kell találni olyan vonzó narratívák, víziók és eszmék számára is, amelyek valódi alternatívát jelentenek a jobboldali populizmussal szemben.”

A rendíthetetlen bankár

1027 Budapest, Margit körút 48., I. emelet
Vendégek
  • Simor András, az MNB leköszönő elnöke

Egy nappal rendezvényünk előtt, március 3-án jár le Simor András hatéves MNB-elnöki megbízatása. Tevékenykedését már az őt kinevező második Gyurcsány-kormány idején is kritizálta a regnáló hatalom. A Fidesz-kormány aztán frontális támadást indított ellene, nemcsak szakmai működését, hanem személyét is kikezdték. Simor egy percre sem esett ki szerepéből, nem tévedt politikai mezőre, gazdasági szakemberként, igazi közszolga módjára tette a dolgát, érvelt, védte az MNB függetlenségét, verte vissza a nemtelen támadásokat. Nem kötött különalkut a hatalommal, mint más intézmények vezetői tették. Becsülettel végigcsinálta a hat évet, példát adott civil kurázsiból is.

… szolgáló nemesek és udvari beszállítók rendje

Átmeneti időket élünk. Ez már nem a III. Köztársaság világa, de még nem is az a berendezkedett autokratikus rendszer, amelynek Orbán Viktor szánja.

 A kérdés az – amelyről egyébként Kis János is értekezett nemrég a HVG-ben –, hogy tud-e konszolidálódni a III. Köztársaság helyébe lépő új, autokratikus rendszer. Fogalmazhatunk úgy is: van‑e olyan egyensúlyi állapot, amelyben…