oktatás

Az Erasmus és a szűk Horizont

1027 Budapest, Margit körút 48., I. emelet
Vendégek
  • Kenesei István akadémikus
  • Magyar Bálint volt oktatási miniszter
  • Eszterhai Marcell, a HÖOK elnöke
Házigazda
  • Széky János közíró, az ÉS rovatvezetője

EU-Orbán meccs 200 ezer magyar néző előtt

A felsőoktatás átalakítása gyorsabban és gördülőkényebben ment, mint a múlt század ötvenes éveinek végén a téeszesítés. Mivel a modellváltásnak nevezett kormányzati akarat eredménye, az egyetemek autonómiájának megvonása és politikai kontroll alá helyezése Brüsszelből is látszott, az Európai Unió a Magyarországnak egyébként fenntartott forrásokhoz való hozzáférés érdekében változtatásokra szólította fel a kormányt.

NAT kontra Magyarország jövője

1027 Budapest, Margit körút 48., I. emelet
Vendégek
  • Magyar Bálint, volt oktatási miniszter
  • Nyáry Krisztián, író
Házigazda
  • Ónody-Molnár Dóra újságíró

Árnyékban készült merénylet

Az éj leple alatt felállítani, mint az arkangyallal történelmet hamisító emlékművet, vagy elbontani, mint Nagy Imre szobrát – a kormány(fő) így szokta csinálni, ami fontos számára, de nincs mersze arccal fölvállalni. A nemzetet érintő legfontosabb dokumentummal, a NAT-tal (Nemzeti alaptanterv) is így van ez – ismeretlen emberek készítették a legnagyobb titokban. A csapást először a gyerekek, a tanárok és a szülők fogják érzékelni, aztán hatása lassan szétterjed, mint a kórság, és elönti az egész országot.

A maffiaállam tanárai

1027 Budapest, Margit körút 48., I. emelet
Vendégek
  • Magyar Bálint szociológus, egykori oktatási miniszter
Házigazda
  • Szentpéteri Nagy Richard

A szabad oktatást követelő „Tanítanék” mozgalom zuhogó esőben, immár másodszor, több tízezer embert vitt az utcára március 15-én. Megkérdezzük az egykori oktatási minisztert mit szól a tanárok ilyen erőteljes fellépéséhez.  Mit gondol, mi volt az a bizonyos utolsó csepp ami kiváltotta ezt az elementáris tiltakozást az iskolarendszer végső szétzilálása ellen? Van-e kiút? Vajon van hová hátrálnia Orbánnak? Ha most lenne miniszter, mi lenne az első lépése? A szociológustól azt kérdezzük, vajon miért pont a tanárok tudtak összefogni, és voltak képesek szembeszállni a hatalommal? Mit gondol, sikeres lesz a pedagógusok kísérlete, eljutnak-e az országos sztrájkig?

Szinte napra pontosan 15 éve, az akkor még liberális Magyar Hírlapban jelent meg Magyar Bálint első híradása egy egzotikus lényről, a magyar polipról. Amit a Magyar polip – a szervezett felvilág címmel közölt írás még csak embrionális állapotában tudott bemutatni, az 2010 után, a kétharmados parlamenti többség táptalaján mára a civilizált világot megdöbbentő szörnyeteggé, posztkommunista maffiállammá fejlődött.

Fejlődésének milyen szakaszában van a maffiaállam? Veszélyt jelent-e a nyugati társadalomfejlődésre, vagy csak az egykori vasfüggönytől keletre pusztít? Képes-e ellenanyagot kitermelni a magyar társadalom?  A magyar polip vajon miért nem elégszik meg korlátlan gazdasági térnyerésével, miért frusztrálja az embereket a mindennapi életükbe való beavatkozással? Megannyi izgalmas kérdés; tartalmas beszélgetésre számíthatunk.

A nemzet és öntudatos napszámosai

1027 Budapest, Margit körút 48., I. emelet
Vendégek
  • Lator Lászó (tanár, Veres Péter Gimnázium)
  • Salamon Eszter (Európai Szülők Magyarországi Egyesülete)
  • Naszódi Eszter és Pap Gergely (kölcseys diákok)
Házigazda
  • Ónody Molnár Dóra újságíró

Az iskola a tanárok, a diákok és a szülők szemével

A BAZ megyei napilap január elején közölte a miskolci Herman Ottó Gimnázium nevelőtestületének novemberi keltezésű levelét, s ettől Magyarország váratlanul valósággal felrobbant. A tanitanek.com oldalon az egész országból napok alatt a megfélemlítettnek, kiszolgáltatottnak tartott pedagógusok tízezrei, tantestületek százai csatlakoztak a kormány oktatási rendszert veszélyeztető tevékenysége ellen tiltakozó miskolciakhoz.  A kormány először nem vette komolyan a petíciót, majd mikor mégse hátráltak, megpróbálta megosztani őket. Csúfos kudarcot vallottak kommunikációs trükkjeikkel. A Kossuth téri tüntetés résztvevői megmutatták, hogy van méltóságuk. És van humoruk is, hiszen a beszédek sem habzottak a gyűlölettől. Döbbenetes erejű volt, ahogy a szakadó esőben – a szervezők kérésére – 5 percig állt néma csöndben a több tízezres tömeg. Csak az eső kopogott a nyitott esernyőkön. Senki nem szólt, senki nem kiabált, senki nem mozdult. Az öntetszelgő, diktatórikus, gátlástalan hatalomnak ideje szembenéznie ezzel az erővel, amely ott volt velünk, bennünk, közöttünk a Kossuth téren. A Budai Liberális Klub rendezvényén a tanárt, a diákot, a szülőt kérdezzük, hogyan telt meg a pohár, mi volt az utolsó csepp, s mi lehet a következő lépés, s mi lenne az, amivel elégedetten visszavonulnának az iskola falai közé?

Szabad Egyetem!

1027 Budapest, Margit körút 48., I. emelet
Vendégek
  • Hajagos Máté, Középiskolai Hálózat
  • Domján Zsolt, HÖOK
  • Máté András, Oktatói Hálózat
  • Ercse Krisztina, Szülői Hálózat
Házigazda
  • Kátai Gábor ifjúságkutató
     

Diákmozgalmak

Ősz végére a kormány befejezte munkáját, szétverte a közoktatási rendszert. Semmit sem lehet biztosan tudni. Mi lesz az iskolákkal, gimnáziumokkal, egyetemekkel, hova, mire és milyen feltételekkel lehet jelentkezni továbbtanulásra? Az oktatás területén teljes a káosz. Bizonytalan a jelen, bizonytalan a jövő. A diákok nem adták meg magukat – dacolva a borzalmas bénultságban levő ország apátiájával –, elkezdtek szervezkedni érdekeik képviseletére. Sorra jöttek létre a leginkább érintettek új szervezetei, és ami eddig szokatlan volt hazánkban, példásan tudnak együttműködni egymással és a régi szervezetekkel is. Tartózkodnak a populista követelésektől, józanul beszélnek, teljesíthető, ésszerű követeléseket fogalmaznak meg. Érvelnek és érvelnek.

Új politikai kultúra alakul? Kik ezek a fiatalok és honnan jöttek? Hol voltak eddig? Hogy kerültek diákok, hallgatók, oktatók a képernyőre? Hogyan élték meg, hogy hirtelen közszereplőkké váltak? Milyen volt az, amikor egyszer csak profi kommunikátorokkal és hatalomtechnikusokkal kellett felvenni a versenyt, és hogy tudták ilyen példásan állni a sarat? Mi vezetett oda, hogy a felsőokatás minden érintettje példás akcióegységbe tömörült 2012 őszén? Kivel igen és kivel nem ül le a miniszter, és miért? Egyáltalán, mi a helyzet szerintük a felsőoktatással?

Oktatás – Hatalom – Felelősség

1027 Budapest, Margit körút 48., I. emelet
Vendégek
  • Magyar Bálint volt oktatási miniszter
  • Radó Péter oktatáskutató

Beszélgetés az oktatáspolitikáról

A Fidesz-kormány fenekestül fordította fel az oktatás világát. Mindent átrendezett, a káosz tökéletes. Van-e rendszer ebben az őrületben?

Mi lehet a célja ezzel az orbáni adminisztrációnak? Mi lehet ebből a kiút?

Mit akart a liberális oktatáspolitika, és mit sikerült belőle megvalósítani a Magyar Bálint vezette minisztériumnak? Milyen állapotban hagyták a szocialisták az iskolaügyet a Fideszre? Mi a trend az Európai Únióban az oktatás területén?

„Nem nekem tanulsz, magadnak tanulsz?”

1027 Budapest, Margit körút 48., I. emelet
Vendégek
  • Vekerdy Tamás (pszichológus)
  • Radó Péter (oktatáskutató)
  • Zsendovits Ábel (Szimpla Kert)
  • Kálmán Eszter (rendező, Tűzraktér)
Házigazda
  • Ónody-Molnár Dóra

Oktatási és ifjúságpolitikai dilemmák

Mialatt az EU elnök Magyarország ifjúságpolitikai előterjesztéseket tett a fiatalok képzettségének, foglalkoztatottságának és vállalkozói szellemének növeléséről továbbá a részvétel és a párbeszéd fontosságáról Gödöllőn, azalatt az idő alatt Budapesten – társadalmi egyeztetés nélkül – napvilágot látott, hogy a oktatásban 18 évről 15 évre csökken a kötelező részvétel, a 12 évesek is büntethetőek lennének az eddigi 14 helyett, bezárják az innovatív ifjúsági kultúra szinte egyetlen inkubátorának számító Tűzrakteret, és az új rendszabályoknak köszönhetően az ifjúsági szórakozó és közösségi terek is számos nehezítéssel kell megküzdjenek.

 

A tervezet alapelvei

  • hallgatói létszámcsökkentés,
  • a korai szelekció támogatása,
  • a bolognai rendszer leépítése — visszaszorítása, az intézményi átjárhatóság és az európai kompatibilitás csökkenése,
  •  az állami kontroll, irányítás kiterjesztése – az intézményi autonómia szűkítése,
  • az intézménymenedzsment reformjának felszámolása (a Gazdasági Tanácsok felszámolása),
  • az egy hallgatóra jutó támogatás csökkentése,
  • az állami költségvetés dominanciája, az alternatív források korlátozása,
  • a szektorsemlegesség megszüntetése – diszkrecionális jogok, önkényes megoldások preferálása,
  • a köz- és magán érdek szembeállítása,
  • piacellenesség, az intézmények piaci kapcsolatainak szűkítése,
  • központi tervezés hegemóniája, a munkaerőpiaci igényekre történő rugalmas reagálás ellehetetlenítése,
  • a felsőoktatási intézmények versenye helyett a duális intézményrendszer (egyetemek, főiskolák) visszaállítása kormányzati kézi vezérléssel,
  • hallgatóellenesség, ösztönzés helyett büntetés.

Tiszta beszéd a tandíjról

1027 Budapest, Margit körút 48. I. emelet
Vendégek
  • Horn Gábor, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára
  • Gábor Kálmán oktatáskutató
  • Miskolczi Norbert, a HÖOK elnöke

Ingyenesség vagy minőség? — 2. rész

A március 9-i népszavazás előtt ezúttal a tandíjról, illetve a magyar felsőoktatás helyzetéről, problémáiról beszélgetünk. Mennyire versenyképes a magyarországi egyetemeken, főiskolákon szerzett diploma? Miért kell fizetőssé tenni a felsőoktatást, és miért éppen most kell bevezetni a tandíjat? Mi történik azokkal a tehetséges fiatalokkal, akik a tandíj miatt nem jelentkeznek felsőoktatási intézményekbe? Miért jobb vagy rosszabb a tandíj, mint a liberálisok által korábban szorgalmazott úgynevezett utólagos képzési hozzájárulás? Mi a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája, vagyis a HÖOK alternatív javaslatának lényege? Mindez kiderül március első hétfőjén, a Budai Liberális Klubban.