Felelősséggel támogatjuk

Az SZDSZ-frakció minden tagja igennel voksolt a költségvetési rendelet elfogadásakor. Póta Gyula frakcióvezető már az általános vitában jelezte: a szabad demokraták a tavalyi álláspontjukhoz hasonlóan az összeállított büdzsét alapvetően jónak tartják, az önkormányzat intézményei számára biztos pénzügyi hátteret ad. Póta Gyula szerint az idei költségvetés összeállítóinak legnagyobb érdeme, hogy hosszú évek után végre nem tartalmaz működési hiányt a rendelet. Ehhez azonban — ahogyan a szabad demokrata politikus fogalmaz — nehéz döntéseket is meg kellett hozni, amelyekben támogatják a jelenlegi vezetést. — Kezdetektől fogva alapelvünk, hogy csupán népszerűségi megfontolások miatt nem fordulunk szembe az önkormányzat vezetésével. A jelenlegi gazdasági helyzetben — mikor számos nagyobb és kisebb település önkormányzata adósodik el, kerül csődközeli állapotba — felelőtlenség lenne elhitetni az emberekkel, hogy mi tudnánk jobbat. Tartottuk magunkat ahhoz a korábbi álláspontunkhoz is, hogy a költségvetést az elénk tett rendelettervezet alapján ítéljük meg. A tavalyihoz hasonlóan az idén is megfelelőnek tartottuk a tervek elővezetését, prezentációját, megjelenítésük pedig kellőképpen részletes volt. Bizonyos bizottságok részéről érkeztek ugyan kritikák. Egy-egy ágazat szakértői sérelmezték ugyanis, hogy bizonyos előkészítő munkákból kimaradtak. Véleményem szerint azonban a jelenlegi vezetés álláspontja is elfogadható: minthogy ők vállalnak politikai felelősséget a kerület irányításáért, ezért az összeállítás folyamatát is koncentrálják. Az általános vitában a rendelettervezetet jó szívvel megszavazhatónak nevezte, és úgy fogalmazott: csak a legöregebbek emlékezhetnek arra, hogy a költségvetés nem tartalmazott deficitet. Nagyon jelentős eredménynek tartom, hiszen kevés önkormányzat tudja ezt teljesíteni szolgáltatásainak csökkentése vagy intézményhálózatának szűkítése nélkül. Azt is számításba kell venni, hogy a forrásmegosztási törvény változásai miatt tavaly például háromszáz millió forinttal kevesebb jutott a központi költségvetésből a II. kerületnek. Habár tavaly például nem várt meglepetésként a tervezettnél 390 millió forinttal többet kaptunk az iparűzési adóból. A most kialakított költségvetési egyensúlyt azonban meg is kell tartani. Állandó odafigyelést és alkalmazkodást, újabb és újabb intézkedések előkészítését igényli, hogy ne alakuljon ki olyan helyzet, amely hitelfelvételre vagy vagyonfelélésre kényszeríti az önkormányzatot. Azt is szeretném világossá tenni, hogy néhány elkerülhetetlen és népszerűtlen döntést is hozniuk kellett a képviselőknek. Ilyen volt tavaly év végén a lakbéremelés, és a közoktatási intézkedési terv néhány eleme. Sajnos, hasonló lépésekre a későbbiekben is szükség lesz, és mi ezekben továbbra is támogatni fogjuk a jelenlegi vezetést. Méltányoltuk azt is, hogy a lakbéremelés vitájában elhangzott ígéretnek megfelelően, a költségvetés összeállítói nemcsak a megemelt díjak bevételével, hanem a szociálisan rászorultak megsegítésével is számoltak a kiadási oldalon. A közoktatási intézkedési terv, amelyet az SZDSZ-frakció is elfogadott, tartalmaz néhány olyan elemet, amely érintheti az iskolák pedagógiai programját. Az idei év egyik legnehezebb és legnagyobb körültekintéssel végzendő feladatának tartom az elfogadott intézkedési terv végrehajtását. Vannak olyan elemei, amelyek jól körülhatárolhatóak, például, hogy bizonyos tanulói létszámhoz köti az igazgatóhelyettesek számát egy intézményen belül. Vannak azonban olyanok, amelyek egy-egy iskola plusz szolgáltatásait, pedagógiai programját, a minőségi oktatást elősegítő csoportbontást is érinthetik. Ezeket a kérdéseket nagyon alaposan körbe kell járni, és a hivatal szakembereinek a Közoktatási, Közművelődési, Sport- és Informatikai Bizottsággal közösen kell az új struktúrát kialakítania. Az említett intézkedési terv része egyébként az is, hogy bizonyos, nem az oktatással összefüggő tevékenységeket, mint a takarítás vagy a portaszolgálat, kiszervezi az önkormányzat az iskolák működéséből. Itt arra hívtuk fel a figyelmet, hogy olyan közbeszerzési eljárást kell lefolytatni, amely biztosítja, hogy ténylegesen kevesebbe kerül majd az új szervezeti felépítés. A költségvetésben a beruházások között az egyik legnagyobb tétellel a hidegkúti végállomás szerepel. 520 millió forintért értékesítené az önkormányzat a területet, és ugyanennyit költene a rendezésére is. Az elvekkel természetesen ebben az esetben is egyetértünk, de ahogy Goethe írja: „fakó minden teória. A lét aranyló fája zöld”. Magyarul, itt is a végrehajtáson van a hangsúly. Az SZDSZ-frakció nevében már most nyilvánvalóvá kívántam tenni, hogy a városközpont építésének egymástól két jól elkülöníthető része van: az egyik közfunkciókat lát el, a másik üzleti érdekeket szolgál majd ki. Semmiképpen nem támogatjuk, hogy az önkormányzat közpénzből finanszírozzon üzleti célokat. A közfeladatokat természetesen el kell végezni, ilyen a körforgalom megépítése, a tervezett központ — a városból kifelé haladóan nézve — bal oldalának kicsinosítása. De a jobb oldali részre — amely üzleti vállalkozásként üzemel majd — nem szabad többet költeni, mint amennyit kap érte az önkormányzat. A részletes vitában két módosító indítványt nyújtott be frakciójuk. A Rómer Flóris utcai parkoló átalakításának ütemezéséről szólót a testület elfogadta, nem kapta meg azonban a szükséges többséget a civilek pályázati pénzei elosztását módosítani szándékozó indítványuk. Sajnálattal vettük tudomásul, hogy továbbra is fennmarad a hidegkúti civil szervezetek megkülönböztetése az összes többi kerületi egyesülettől. Összesen nyolcmillió forintot költ az önkormányzat civil szervezetek támogatására, és úgy látszik, valamilyen kiirthatatlan hagyomány folytán ennek az összegnek háromnegyedét pesthidegkútiak kapják. Mi a korábbi évekhez hasonlóan azt szerettük volna, ha összevonjuk a két tételt, és normatív alapon részesülnének belőle az egyesületek. A költségvetés 18 milliárdos főösszegéhez képest ez elenyésző tétel, és módosító indítványunk elutasítása ellenére egyhangúlag megszavaztuk azt.