A Mahir letarolta a II. kerületi hirdetési piacot
A második kerületet is bekebelezte a Mahir-monopólium. A Vár, a Hegyvidék és Óbuda önkormányzata után a II. kerületben is a közbeszerzés megkerülésével a Mahir vállalkozása nyerte el a reklámrendszergazda-megbízást. Kerületünkben, mint az egész országban, a hirdető cégek és magánreklámosok minden szabályt áthágva, lépten-nyomon üzenetekkel bombázzák az arra járókat. A legszembeötlőbbek azok az építési reklámháló-hirdetések, amelyek mögött semmiféle tatarozás nem folyik. Az állványzatot csak azért állítják fel, hogy legyen mire kitenni a hirdetést. Az épületfalakon, kerítéseken, előkertekben elhelyezett reklámberendezések illegálisan kerültek a helyükre. A profi berendezések mellett időről időre oszlopokra, fákra erősítve, hevenyészett táblákon cirkuszok, koncertek, egyéb rendezvények plakátjai lepik el a közterületeket. És maradnak ott, aktualitásukat rég elvesztve, amíg a szél, az eső, az idő el nem koptatja őket. Az építési hatóság, a közterület-felügyelet hozza a formáját: tehetetlenül szemléli a történéseket. Az üzleti arrogancia megfékezhetetlennek tűnik. Ha nem megy a hatóságokkal, akkor próbáljuk meg — állt elő az ötlettel az önkormányzat vezetése — magáncégbe kiszervezni a rendcsinálás feladatát. A reklámgazda-pályázaton végül is csak egy cég jelentkezett. Évenkénti tizenöt millió forintot ajánlott azért, hogy a kerület reklámügyeit intézze. Akár jó üzletnek is tűnhetett: rendet csinál, és még fizet is ezért. Csak az SZDSZ képviselői éltek a gyanúperrel, hogy nem lehet ilyen szép a történet. Nézzük meg a szerződést, hogy tulajdonképpen miről is van szó. A többiek nem voltak kíváncsiak rá, látatlanban elfogadták az ajánlatot. Most előkerült a szerződés. Kiderült belőle, hogy a reklámgazda súlyos árat kér. Monopóliumot a kerület tulajdonában lévő összes közterületre. Ezentúl csak a Fidesz-közelinek mondott Mahir-cégnek lehet hirdetőberendezése az utakon. A többieknek le kell szerelni a tábláikat, citylightjaikat, utasváróikat és egyéb reklámberendezéseiket. A monopóliumért cserébe jóformán semmit sem kap a kerület. A nagy ügybuzgalommal kitalált reklámgazdai feladatkörökből csak a hivatásos feljelentő szerepét vállalta el a cég. Negyedévenként listát gyárt majd az illegális hirdetési felületekről. Ezzel aztán kezdjen a hatóság, amit tud. Nyilván semmit. Elég, ha átmegyünk az első vagy a tizenkettedik kerületbe. Itt már két éve egy Mahir-cég a reklámgazda, és a rendetlenség semmit sem változott. Erre mondják, hogy vajúdtak a hegyek, és nevetséges egeret szültek. Persze, csak a lakosság szemszögéből. A Mahir-cég felől nézve éppen fordított az eredmény; nevetséges árért, szinte semmi feladatellátásért hirdetési monopóliumhoz jutottak Buda egyik legértékesebb körzetében. Aki itt akar hirdetni, csak tőlük vásárolhat felületet. Konkurencia kiszorítva. Szabadon szabhatják meg az árat, és ha éppen azt akarják, hát a tartalmat is. Az önkormányzat és a Mahir között kötött szerződésről a vak is látja, hogy ellenkezik a gazdasági versenyt korlátozó megállapodás tilalmával. Mégis, a bizottsági üléseken és testületi szavazáskor csak a liberális képviselők emelték fel szavukat a megállapodás ellen, a többiek mind megszavazták.
Hozzászólások
Koncz Imre képviselő úr