Súlykorlátozást!

Ez nem lehet igaz — a tévéhíradó egy félig mélybe lógó, az útkorláton éppen csak fennakadt, kővel rakott Kamaz billencset mutat. A narrátor szerint egy második kerületi kis utcában történt az eset. A fékrendszer felmondta a szolgálatot, a sofőr a meredek úton elvesztette uralmát a kocsi felett. De ilyen rakománnyal miért ment erre? És ki engedte meg, hogy arra menjen?

sok-a-nagy-teherauto.jpg

Vagy: végeláthatatlan kocsisor araszol felfelé a Szépvölgyi úton. Az élen egy hatalmas puttonyos teherautó erőlködik az emelkedőn, földdel megrakodva. Viszi át a hegyen az építkezésről kitermelt földet. Hogy miért ezt az útvonalat választotta, nem tudni, de tehette, nem tiltja semmi.

De miért nem tiltja? Teljesen ésszerűtlen a főváros reprezentatív lakókörzetét átmenő teherforgalommal terhelni. A meredek utcák agyonterhelik a motorokat. Azok fölös mértékben szennyezik a budai hegyvidéki környezetet. Az utakat nem erre a terhelésre méretezték. Egyre-másra alakulnak ki a nyomvályúk, kátyúk.

Az ésszerűség is azt diktálná, hogy az átmenő forgalom elől legyen elzárva a Rózsadomb. Amennyivel rövidíthető az út az átvágással, annyival biztosan több üzemanyagot fogyaszt el a teherautó az emelkedőn. Semmivel sem indokolható, hogy a Buda környéki településekre igyekvő építkezési forgalom a hegyen vágjon át.

A Hungária-gyűrű és a Duna között egész Pestről ki van tiltva a nagyteherautó-forgalom. Csak külön útvonalengedéllyel lehet behajtani — megfelelő illeték lefizetése után —, s csak akkor, ha építési engedéllyel vagy mással igazolni tudják, hogy valóban dolguk van a területen. De Budán sem egyedülálló dolog, hogy egy terület nyugalmát súlykorlátozással védik. Jóformán az egész XII. kerület területéről ki vannak tiltva a nehézgépjárművek. Kerületünkben a Víziváros esik ilyen védelem hatálya alá. A Margit körút és a Duna közötti szakaszra a 3,5 tonnánál nehezebb teherautók csak este 6 és 10 között mehetnek be az üzletek feltöltése céljából. Miért ne lehetne ezt a tilalmat a Margit körút—Szilágyi Erzsébet fasor—Hűvösvölgyi út által körbezárt területre is kiterjeszteni?

Mindnyájan jól emlékszünk, amikor a Ganz-gyárat bontották és építették a Millenárist vagy a Mammut II-t, micsoda teherautócsordák csatangoltak a Rózsadombon, keresve a legrövidebb útvonalat az építkezéshez. Nemsokára folytatódik a Millenáris park építése, esetleg az Ipari Minisztérium kevéssé esztétikus épületét is lebontják. Jó lenne megelőzni az újabb teherautócsordák megjelenését a hegyen.

Mikor az egész területre a 3,5 tonnásnál nehezebb autók kitiltását kezdeményeztük, a hatóság azt válaszolta, hogy nem szakszerű az elképzelés. Lehet, hogy a jó megoldás az: a gyűjtőutakon (mint amilyen a Pusztaszeri út—Gábor Áron utca vagy a Szépvölgyi út—Zöldlomb utca—Kapy út) a hattonnásoknál nagyobbakat kellene kitiltani, míg az összes többinél 3,5 tonnánál meghúzni a határvonalat. Nem tudom pontosan, mi a jó megoldás. De az biztos, hogy most már végre lépni kellene valamit, mert így rossz.

Persze, a szkeptikusok mondhatják, hogy jó, jó, lesz súlykorlátozás, de attól még nem lesz nyugalom, mert senki sem fogja betartani.

Menjünk sorba. Először érjük el, hogy legyen súlykorlátozás. Aztán, ha van már mit, akkor kérjük számon a rendőrségen és a közterület-fenntartókon a betartatását. A javaslat újból a polgármester asztalán van. Remélhetőleg ezúttal nem fekszik el.