Körforgalom a Nagykovácsi úton

Szeptember 30. a határideje az új körforgalmi csomópont műszaki átadásának, de az építő Vianova Kft. úgy szervezte a munkát, hogy már a hónap közepétől az új útszakaszon mehetett a forgalom. A rendkívül balesetveszélyes, rossz geometriájú, nehezen átlátható csomópont körforgalommá alakításához a pénzt az idei költségvetésben szavazta meg a testület. A közbeszerzési eljárás eredményeként 139,5 millió forintba kerül a közművek áthelyezése és az új útpálya megépítése. Az előkészületek azonban már sokkal régebben folynak. A szabályozási terv elfogadása után a IX. kerületi nyári napközis tábortól kellett megszerezni egy területrészt. A legnagyobb problémát a Szépjuhászné út áthelyezése jelentette. Az új, száz méteres útszakasz természetvédelmi területen létesült. Nem volt egyszerű elfogadtatni a természetvédelmi hatósággal, hogy a balesetmegelőzés érdekében járuljon hozzá néhány fa kivágásához. A kerületi önkormányzat az új útpálya által elfoglalt terület megváltásaként a Máriahegy—Tökhegy terület erdőszéli telkeiből enged át párat a Duna—Ipoly Nemzeti Parknak, és vállalta a terület fásítását. A Szépjuhászné út régi, felhagyott szakaszán az útburkolat természetesen fel lesz bontva és be lesz erdősítve. A forgalomszámlálási adatok elemzéséből kiindulva a reggeli csúcsforgalomban óránként több mint ezer autó fog immár sokkal nagyobb biztonságban keringeni az új körforgalomban. Magyarországon a személyi sérüléssel járó közlekedési balesetek nagy számban a csomópontokban fordultak, illetve fordulnak elő, ezért a közlekedés biztonsága elsősorban a kereszteződések átépítésével érhető el. A nemzetközi tapasztalatok szerint a forgalombiztonság szempontjából legkedvezőbb megoldás a körforgalom. Nemcsak biztonságos közlekedést tesz lehetővé, hanem megvalósítása mind építési, mind fenntartási igény szempontjából számottevően gazdaságosabb a hagyományos lámpás útkereszteződésnél. A körforgalmak forgalombiztonsági szempontból minden tekintetben beváltották a hozzájuk fűzött reményeket. Térhódításuk legfontosabb eredménye, hogy az ily módon átépített, korszerűsített kereszteződésekben a súlyos és halálos sérüléssel járó balesetek előfordulását számottevően (80–90 százalékban) sikerült csökkenteni. A második kerületben az elmúlt években négy új körforgalom épült.