Döntsön a kerület!

Hiába tiltja már két éve az önkormányzat a 12 tonnán felüli teherautók átmenő forgalmát, mégis nagy teherautók csordái járják útjainkat. Hiba volt a Fővárosi Szállítási Tanácsadó Kft-t megbízni az engedélyek kiadásával. dontson-a-kerulet-teherauto.jpg A súlykorlátozás bevezetését azért követeltük, hogy védjük a fölösleges zajtól a lakókörnyezetünket, megóvjuk a túl nagy terheléstől az útjainkat. Azt reméltük, hogy a Rózsadomb és Pesthidegkút lakóövezeti útjairól kiszorul az agglomerációba irányuló átmenő teherforgalom; csak építési engedélyhez kapcsolódva és csak olyan szállítmányok kapnak behajtási lehetőséget, amelyeket nem lehet kisebb egységekre bontani. Az elkerülhetetlen nagyteherautós szállítmányoknak pedig előre gondos mérlegelés alapján meghatározott útvonalon kell haladni céljuk felé. Az elmúlt két év bebizonyította: ilyen fokú odafigyelést, a helyi viszonyok ismeretét nem várhatjuk el a megbízott fővárosi cégtől. De nem is kell. Van az önkormányzatnak egy egyre jobban működő városrendészeti csoportja, régi nevükön a közterület-felügyelők. Az ellenőrzést úgyis ők végzik, csinálják ők az engedélyezést is! Megtudtuk, hogy az elmúlt tíz hónapban 11 hónapban több mint 1700 behajtási engedélyt adtak ki a második kerületre. Ez teljesen ellentmond az önkormányzat céljainak. Hasonló a helyzet az úgynevezett biankó engedélyekkel is. Ezeket a teherautók vezetői bátran cserélgethetik egymás közt. Az intézkedő közterület-felügyelő pedig képtelen eldönteni, hogy jogosan használja-e a rajtakapott teherautós az adott engedélyt, vagy sem. Tíz hónap alatt így is négyszáz esetben bírságoltak. Hiába: nincs elrettentő ereje az ilyen büntetésnek mindaddig, amíg a notórius szabályszegőknek nem vehetik el a rendszámát. Le kell vonni az elmúlt két év tanulságait, és rendeletben kell szabályozni a súlykorlátozást. A közútkezelői hozzájárulást egyszeri alkalomra vagy maximum 30 napra kell korlátozni. A 12 tonnánál kisebb teherautóval is megoldható szállításokat nem kell engedélyezni. Csak meghatározott útvonalra korlátozódjon az engedély. Az engedélyekből befolyó pénz pedig bőven fedezi az adminisztratív kiadásokat. A szomszédos XII. kerületben évenként 30 millió forint tiszta nyereség keletkezik az engedélyekből. Nemcsak védenénk közútjainkat a túlterheléstől, de pótlólagos forráshoz is jutna az útfelújítási keret. És talán kicsit csendesebb is lesz a kerület.