Nem lesz lakópark Erzsébetligeten

A Fővárosi Közgyűlés szeptemberi ülésén nem engedte meg, hogy a II. kerületi Önkormányzat a Budai Tájvédelmi Körzet határában mintegy 9 hektár rétet építési telekké minősítsen át. A határozat ellenszavazat nélkül született, ami azt jelenti, hogy a politikai érdekek mentén szabdalt testület szakmai döntést hozott. Ezzel lezárult az a két éve tartó áldatlan küzdelem, amelyet a polgármester és a Pesthidegkúti Városrészi Önkormányzat elöljárósága vívott a funkcióváltás ellen tiltakozó kétezer lakos, több környezetvédő egyesület és az Állami Erdészeti Szolgálat véleményével szemben. De miért is kellett egy végül ennyire egyértelműnek bizonyuló döntés érdekében többezer embernek megmozdulnia? Nézzük a tényeket. A pesthidegkúti medence egyik legnagyobb értéke az a zöld gyűrű, amely körülveszi. A város csak ennek az egyedülálló tájképi sajátosságnak a rovására tud terjeszkedni. Aki itt lakik, az tudja, hogy nem éri meg. A befektetők fantáziáját viszont kiváltképp izgatja az a pár száz hektár, amely valaha mezőgazdasági művelés alatt állt. Miért ne lehetne oda lakóparkot építeni? Ezeknek a területeknek az ára is kedvező, hiszen mezőgazdasági földként szinte semmit sem érnek, de amint sikerül elérni belterületbe vonásukat, építési telekké minősítésüket, áruk megtízszereződik. Jól példázza ezt az erzsébetligeti 9 hektáros terület sorsa is. A telekkönyvben nyomon követve a változásokat, megfigyelhető a terület felértékelődése. Különösen attól kezdve, hogy a Fővárosi Szabályozási Keretterv (FSZKT) 1998-ban fejlesztésre szánt, lakóövezetbe átsorolható térségként tüntette fel. Erre hivatkozva indította el a polgármester a terület átminősítését. Budapesten a kerületek gyakran kezdeményezik fejlesztési területként számontartott területek belterületbe vonását. Ezek a területek azonban kivétel nélkül az illető önkormányzat tulajdonát képezik, s az átsorolást követő értékesítésből a közösségnek származik valamilyen haszna. A II. kerületben 1998 óta nem ez a gyakorlat; itt az önkormányzat vezetése egyesek egyéni érdekeit a közösség rovására is megpróbálja érvényesíteni. Az 1999 novemberében született határozat szerint a belterületbe vonás után a terület tíz százalékát lehetett volna beépíteni; ez hatvankét lakást jelentett volna. Ezt követően december 2-án az addig több bank tulajdonában lévő ingatlant egy magánszemély vette meg, majd rejtélyes körülmények között még aznap továbbadta öt másik magánszemélynek. Ezt követően 2000 februárjában a polgármester rálicitált saját korábbi javaslatára, s immár 15 százalékos beépítés mellett 114 lakás építését engedélyezte volna. A képviselő-testületben e furcsa licit okát egyedül a szabad demokraták firtatták, de választ nem kaptak. A testület többi pártja – ők biztos tudtak valamit – ennek ellenére elfogadta a bővített beépítési elképzeléseket, s immár ez lett felterjesztve a Fővárosi Közgyűlés elé elfogadásra. A döntés a hidegkúti lakosságból elemi erejű felháborodást váltott ki. Közel kétezren támogatták aláírásukkal az ez alkalomból alakult Hidegkúti Érdekvédők Egyesülete tiltakozását. Ahogy azt a törvény előírja, az új egyesületet a Főváros ügyfélként bevonta a döntést előkészítő folyamatba, ahol képviselőik elmondták, hogy a környezet és a tájkép védelmén túl az egyébként is megoldatlan hidegkúti közlekedési helyzetet súlyosbítaná az építkezés következtében megjelenő újabb háromszáz autó.

Itt nem lesz lakópark

nem-lesz-lakopark-erzsebetligeten.jpg Érveik, melyeket Bencze B. György polgármester meghallgatni sem volt hajlandó, a fővárosban meghallgatásra találtak. Annál is inkább, mert a fővárosi szakértők előtt világos volt, miért jelölték ezt a részt annak idején fejleszthető területnek. Ugyanis – éppen a hidegkúti közlekedési helyzet javítására – tervbe van véve egy elkerülő útvonal építése, mely a település külső peremén vezetne, s a Virágos-nyereg alatt alagútban vezetné át a forgalmat a majdan létesítendő aquincumi hídhoz. A terepadottságok miatt ez az út az erzsébetligeti telek külső szélén húzódna. Az út kiépülése után értelmetlen lenne a település és az azt szolgáló közút közötti területet továbbra is mezőgazdasági területként kezelni. De sajnos, az út megépítése anyagi okok miatt nem szerepel a főváros 15 éves fejlesztési tervében. Addig, amíg nincs új út, semmi sem indokolja a terület lakótelekké való feldarabolását. Ez ilyen egyszerű; s mint a fővárosi egyhangú döntés mutatja, van, akik számára eléggé világos is.