Szelektív hulladékgyűjtés a tiszta Magyarországért!

Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter és Persányi Miklós környezetvédelmi és vízügyi miniszter a mai napon megtekintette az M3-as autópálya kisbagi autópálya-pihenőjében kísérleti jelleggel elhelyezett szelektív hulladékgyűjtő konténereket. Az esemény apropója, hogy a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM), illetve az állami Autópályakezelő (ÁAK) Rt. kísérleti jelleggel szelektív hulladékgyűjtő konténereket helyezett el a társaság által üzemeltetett autópályák nagyobb pihenőiben. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium — társulva a környezetvédelmi tárca erőfeszítéseihez — elősegíti a környezetvédelem és a környezettudatosság szempontjainak érvényesülését, az autópályák építése, illetve üzemeltetése során is. Az eseményen kiemelték: Magyarország hulladékokkal kapcsolatos távlati céljai csak a szelektív hulladékgyűjtés mind szélesebb körben történő bevezetése mellett válthatók valóra. Alapvetően fontos, hogy tudatos magatartás, melynek során a gyűjtőedénybe csak a megfelelő hulladékot helyezik el. Az autópályák az ország közútjainak kiemelt elemei, mivel a pályán járó utazó sok esetben a pálya — és vele együtt a pihenő — állapota, megjelenése alapján ítél, mond véleményt az országról is. Az állami Autópálya Kezelő Rt. felmérve kiemelt szerepét, anyagi lehetőségeit felmérve céljául tűzte ki, hogy ezen a véleményen egy fontos kérdésben, a szelektív hulladékgyűjtés hosszú távú bevezetésében változtat. Egy jól működő, működtethető rendszer kialakítása, a gazdasági eszközök körültekintő felhasználása nagy körültekintést igényel, amihez adatok, ismeretek szükségesek. Ezt szolgálja a kísérleti jellegű hulladékgyűjtés több forgalmas csomópontban. Az állami Autópálya Kezelő Rt. 2003-ban az állami kezelésű teljes gyorsforgalmi úthálózat pihenőiben keletkezett, az út mentén összeszedett, eldobált hulladék elhelyezésére összesen 131,2 millió Ft-ot költött. A jelenlegi gyűjtési rendszerben minden pihenőben több, kisebb „gyűjtőkosár” és egy-két 3 m3 térfogatú gyűjtő-konténer (mely részben a föld alá süllyesztett) található. Az ürítés igény szerint történik, a kosarakat nyáron naponta ürítik. A nagy konténer ürítése zárt technológia, ami higiénikus, és környezetkímélő. A teljes úthálózatra is jellemző, hogy egy példaértékű szakaszon, az M3 Gödöllői Mérnökséghez tartozó, mintegy 60 km hosszú részén a 18 pihenőben az elmúlt évben 2220 m3 hulladék keletkezett. Ez átlagosan heti 43 m3 (napi 6 m3) vegyes hulladékot jelent. A Mérnökség hulladékkal kapcsolatos kiadása 2003-ban 22 millió Ft volt. Az összegyűjtött vegyes hulladék minden esetben lerakóra került, ebben a térségben a Gödöllői Önkormányzat által üzemeltett lerakóba. A Hulladékgazdálkodási törvény, valamint a végrehajtására a közeli időszakban hozott több Kormányrendelet mind abba az irányba mutat, hogy minden hulladéktermelő törekedjen a keletkező hulladék mennyiségének csökkentésére, különösen vonatkozik ez a lerakással ártalmatlanított hulladékra. Az is igény, hogy a keletkező hulladék minél nagyobb arányban hasznosuljon anyagában, különösen vonatkozik ez a csomagolóanyagokra. Magyarországon egyre több településén vezetik be a szelektív hulladékgyűjtést. Több országban működik az utak mellett, autópálya pihenőkben is a szelektív hulladékgyűjtés. A magyarországi teljes gyorsforgalmi úthálózatra kiterjedő szelektív hulladékgyűjtés majdani bevezetéséhez szükséges adatok, ismeretek megszerzése alapvetően fontos. Legfontosabb információ az utazóközönség szelektív gyűjtésre vonatkozó hajlandóságának (használják-e a szelektív gyűjtőedényeket), valamint a gyűjtési fegyelem (azt tesznek-e bele, amit kell) felmérése. Meghatározó adat a keletkező hulladék összetétele, az összmennyiségen belül az egyes hulladék-félék (papír, PET palack, üveg) mennyiségének aránya. Az autópályák mellett az erre vonatkozó kísérlet az év elején kezdődött. Mindkét oldalon elhelyeztek szelektív hulladék gyűjtésére alkalmas konténert az M1-es autópálya 54-es kilométerénél, az M7-es autópálya 34., 45. és 50. kilométerénél, valamint az M3-as autópálya 12., 18. és 36. kilométerszelvényénél. Az első negyedév a zord időjárás ellenére is kedvező tapasztalatokat mutat. A gyűjtőedényeket eddig kétszer ürítették, és jó jel, hogy a második alkalommal a hasznosítható hulladék mennyisége az első alkalommal összegyűjtött 3–4-szerese lett. A begyűjtött anyagokat a tatabányai válogató-csarnok fogadja, itt történik az utóválogatás és a papír, valamint a PET palackok bálázása. A papírt a csepeli, illetve dunaújvárosi papírgyár dolgozza fel. A PET palackokból a Plastway Hungary Kft granulátumot készít. A fémet az Inter-Metalex Kft, az üveget pedig az Averman-Holvex Kft hasznosítja újra. 2004. januártól március végéig eltelt időszakban összesen 1480 kg papír, 720 kg PET palack, 140 kg fém és 780 kg üveg gyűlt össze. A gyűjtőedényekbe helyezett PET palackok mennyiségét fél literes üdítős palackban kifejezve közel 20 ezer darabot kapunk. Ha a palackokat egymás mellé sorba állítanánk, öt kilométer hosszúságú sort kapnánk. A szelektív hulladékgyűjtő-szigetek használata nem egyforma, az M3 autópálya pihenőiben képződött az anyagok több mint a fele. A szakemberek véleménye: a jobb időjárás beköszöntével az útonjárók a kísérlet minden helyszínén élni fognak a hulladékok szelektív elhelyezésének lehetőségével. Az idei esztendő tapasztalatai alapján 2005 első negyedévében az érintett szervezetek meghatározzák a továbblépés lehetőségeit.